Kon ta bai? - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Nadieh & Tessa - WaarBenJij.nu Kon ta bai? - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Nadieh & Tessa - WaarBenJij.nu

Kon ta bai?

Door: Nadieh

Blijf op de hoogte en volg Nadieh & Tessa

06 Augustus 2014 | Curaçao, Willemstad

Daar zijn we weer!
Ook al zitten we in een andere tijdzone, Facebook drukt ons nog altijd met de neus op de feiten: Solar… We zullen het dit jaar moeten missen en dit is niet iets waar we ons zomaar bij neerleggen. Wij gaan dus zaterdag naar een ‘festival-achtig’ feestje op het eiland. Er zijn dj’s, knipperende lampen, dansende mensen, buitenlucht én sambuca. Wat willen we nog meer? Het is een stukje rijden maar dat hebben we er wel voor over. Je merkt tijdens zo’n feestjes wel hoe klein het eiland eigenlijk is. We zijn hier pas twee weken maar zien al veel bekende gezichten, we weten niet of het andersom ook zo is maar dat terzijde. Alleen al door het verschil in dansen weet je wie de Nederlanders zijn en wie niet: zegt ‘fist pump’ genoeg? We hebben ook al veel vergelijkingen gevonden met onze vrienden in Sittard. Eigenschappen, uitdrukkingen en kledingkeuzes zorgen ervoor dat we naamplaatjes kunnen uitdelen. Zo zijn jullie er toch een beetje bij!

Als we besluiten om terug te gaan staan we weer voor de grootste uitdaging: ’s avonds rijden. Mijn auto is maar klein en laag, het tegenovergestelde van de meeste auto’s hier. Dit zorgt ervoor dat wij vrijwel altijd de koplampen van de overige auto’s goed kunnen bestuderen. Nu denken jullie, dat is in Nederland toch ook wel eens? Klopt helemaal. Maar.. nu komt het. Ik zal een omschrijving geven over hoe, mijn inziens, een lokale vergadering m.b.t. het wegennet verloopt.
De weg is hier monumentaal, niet aankomen, de gaten geven het z’n charme.
Strepen op de weg is voor mietjes, je weet heus wel welk deel van jou is, (zo ook bij drie- of vierbaanswegen)
Lantaarnpalen? Tja, soms wijken mensen nog wel eens uit en kan het zijn dat ze een paal raken, laten we ze daarom een flink stuk van de weg afzetten.
Drempels geven we niet aan met markeringen of borden, de meeste Jeeps kunnen dit wel aan en overige auto’s moet maar een beetje opletten.
Een weg opsplitsen met een stenen scheidingsvlak zal weredom zijn zonder markering of verlichting. Het kan zijn dat je een lancering maakt maar kom op, wie wilt dat nou niet eens meemaken?
Lampen: bestaan hier regels over? Laten we zeggen, zet aan waar jij je goed bij voelt. Kies jij voor groot licht, prima, dagrijlicht i.c.m. mistlampen, mooi effect! Alleen mistlicht, is weer eens wat anders. Geen licht, niet handig maar och.. kan gebeuren.

Dus zoals jullie lezen: feest op de weg!

Genoeg over het verkeer, laten we de cliffhanger van vorige week maar weer eens erbij pakken: emigratiedienst. We zijn weer vrij snel aan de beurt en gaan met een frisse start het gesprek aan. De blik van mevrouw attitude maakt hier echter al snel een einde aan. Wenkbrauw één vraagt ons non-verbaal wat we hier komen doen en de blik daagt uit tot verantwoording hiervan. Ik vertel met een glimlach wat ik kom doen en overhandig al mijn documenten. De stilettonagels gaan over de documenten en wenkbrauw één stijgt nog een beetje. M’n werkgeversverklaring is niet volledig, hier is inmiddels een nieuw formulier voor. Daarnaast moet ik een kopie hebben van mijn geboorteakte en niet het origineel. Ze geeft mij deze documenten terug en loopt naar het kopieerapparaat met de overige, kopieert het één en ander en komt terug. Ik denk dat mijn geboorteakte de boel zou doen vastlopen en dat ik daardoor zelf voor een kopie moet zorgen. Máár we lopen met aanvraag voor (tijdelijk) verblijf het gebouw uit, er staat weliswaar op dat ik nog twee documenten moet inleveren maar het einde, van het begin, is in zicht. Over drie tot zes weken zal ik bericht krijgen en kan ik door met mijn inschrijving. Er is voor Tessa een eind gekomen aan opstaan om 06:30, uren wachten met een nummertje, weer weggaan met lege handen. De overige stappen zal ik alleen moeten doorlopen. Gelukkig heb ik mijn e-book met voorlopig nog voldoende boeken. Niet te vergelijken met mijn huidige gezelschap maar ik moet toch iets.

Verder zijn we deze week veel op het strand te vinden, we lezen wat af, smeren wat af en drinken wat af. Tessa zorgt voor vertrek altijd voor onze proviand wat o.a. een fles bevroren water bevat.
Morgen ga ik naar school om mijn klas in te richten en wat dingen uit te zoeken, daarna samen nog wat appartementen bekijken en… strand??

Liefs Tessa en Nadieh

Ps. het is ons gelukt, als het goed is kunnen jullie weer reacties plaatsen onder de verslagen. Er stond iets fout bij de instellingen.

  • 06 Augustus 2014 - 04:50

    Tessa:

    Jep, het lukt! :)

  • 06 Augustus 2014 - 06:01

    Arno:

    Idd

  • 06 Augustus 2014 - 08:06

    Oliva:

    Lieve damas, bedankt voor wederom een leuk verslag - heel herkenbaar ;) - en wat fijn dat we nu ook kunnen reageren!Geniet nog lekker van jullie tijd samen. Nadieh alvast veel succes gewenst met je eerste werkdag.
    Hartelijke groeten,
    Theo en Oliva

  • 06 Augustus 2014 - 08:27

    Soraya:

    Dag mupkes.

    Leuk om jullie verslag te lezen zo weten we toch wat jullie daar uitspoken hihi het gaat jullie goed geniet van de zon zee en strand knuf xxxx

  • 06 Augustus 2014 - 09:06

    Tante Sil:

    Min ta bon !!

    Super ! Jullie verslagen xx

    en uh..... soep van koeienmaag ? Voor 15 ant piek ?
    ; p

    dikke kus

  • 06 Augustus 2014 - 09:40

    Sandra:

    Leuk verhaal weer!
    Met name de wegen zijn ook erg herkenbaar. Ik schrok me altijd dood van de drempels! Hihi!
    Maaaaaar... strand is ook erg herkenbaar en.. en.. hihi!
    Verheug me op jullie volgende verhaal.

    Dikke xx

  • 06 Augustus 2014 - 10:36

    Fonnie Cuijpers:

    Nou meiden, het rijden islam dus een hele uitdaging. Gelukkig heb je hier in Nederland al wate langer gereden, dus wel wat ervaring. Met een vader die regelmatig aanwijzingen geeft gaat het nu dus vast helemaal goed komen.. De dame van de emigratiedienst heefte blijkbaar ingezien dat jullie met geen stok van het eiland te krijgen zijn, en heeft zich hier blijkbaar bij neergelegd. Om te voorkomen dat ze jullie iedere dag op het stoepje heeft staan, en daardoor nog meer werk krijgt. Goed zo de volhouder wint :) .
    Leuk te lezen dat het goed gaat. Nadien woensdag veel plezier met het inrichten van jou lokaaltje.
    Ps. .. De verwarming hoef je waarschijnlijk niet te zoeken.

  • 06 Augustus 2014 - 11:57

    Ingrid Theunissen:

    he nadieh nu ervaar je de antillen...We hadden het er al over. Ik wens je veel succes met je eertse schoolweek. Maak wat eigens en leuks van je klas dan geniet ik hier nog even van de vakantie. Liefs van ingrid

  • 06 Augustus 2014 - 17:19

    Mrtn:

    Nadieh je hebt een geweldige schrijfstijl. Leuk en heel verhalend. Ik zie het zo voor me. " Een wenkbrauw gaat omhoog en even later nog een stukje hoger". Meer heeft ze die dag niet bewogen, woehaaaa!!! Hang on girl. Ik wil haar op oudergesprek zien bij jou; dan gaan alle twee de wenkbrauwen omhoog tot een geslaagde facelift en jij gaat er eens goed voor zitten en denkt: Zo nu is het mijn beurt dame!!!

  • 06 Augustus 2014 - 19:28

    Jean Postma.:

    Hoi Nadieh,

    Na een aantal jaren eindelijk, maar geen must, weer eens een berichtje van jou.
    Ik lees en merk dat het je goed gaat en zie dat je keuzes hebt gemaakt binnen het onderwijs.
    Weg uit het Nederlandse en een avontuur in de overzeese gebiedsdelen.
    Had zo graag eens van gedachten willen wisselen over je Nedetlandse ervaringen.
    Je vak leer je in de praktijk en niet op een Pabo.
    Geniet, maak er wat van en .....aast je niet gek maken.
    Hoop op nog een kontakt.

    Gr. Jean,
    Nutsschool Maastricht.

  • 11 Augustus 2014 - 13:21

    Jean Postma.:

    Hoi Nadieh,

    Hartstikke bedankt voor je reactie.
    Ik zou graag een heel lang verhaal willen schrijven, maar onder jouw mail staat wel : dit is mijn nieuwe e-mail adres, maar vervolgens staat er niks.
    Ik krijg het wel, want Helena reageerde ook nooit.
    Vertel ik nog wel.
    Hoop dat je eerste werkdag voldoening geeft.
    Tot tot.

    Jean.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Curaçao, Willemstad

Curacao

Werken op een Nederlandse basisschool op Curaçao.

Recente Reisverslagen:

13 November 2014

Poging 2, berichten van Facebook

26 Oktober 2014

Juf op de Antillen

15 September 2014

Poko poko..

22 Augustus 2014

Aan het werk

06 Augustus 2014

Kon ta bai?
Nadieh & Tessa

Actief sinds 05 Juli 2010
Verslag gelezen: 416
Totaal aantal bezoekers 31784

Voorgaande reizen:

16 Juli 2014 - 23 Juli 2016

Curacao

13 Juli 2012 - 14 Augustus 2012

Fortaleza & Sao Paulo!

15 Juli 2010 - 06 Augustus 2010

Helena!

Landen bezocht: